برای مشاهده قیمت های عمده در سایت ثبت نام کنید .

نویز در تصویر دوربین مدار بسته

بازدید: 861 بازدید
نویز در تصویر دوربین مدار بسته

نویز در دوربین مداربسته چیست ؟

نویز در تصویر دوربین مدار بسته کلمه ی “نویز” بیشتر برای توصیف صداهای بلند و ناخوشایند که باعث اختلال می‌شود استفاده می‌شود. اما به طور کلی می‌توان گفت نویز یک الگوی نامنظم و ناخواسته است که هر نوع سیگنالی را مختل می‌کند.در دوربین ‌های مداربسته، نویز می‌تواند هنگام ضبط تصویر در شرایط کم نور به وجود آید. بنابراین گاهی اوقات نویز بخشی از تصویر بوده و نمی‌توان آن را از بین برد چرا که مربوط به محدودیت دوربین یا شرایط نوری می ‌باشد. اما می توان شرایطی را مهیا ساخت تا این نویز در دوربین مداربسته به حداقل برسد.
پرش تصویر و نویز تصویری که از دوربین دریافت می شود، می تواند ناشی از  نقص در کابل، افت ولتاژ ،سوکت ها (BNC یا RJ) و… باشد. اولین قدم برای برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته تشخیص نوع و یافتن دلیل آن است. در این مقاله به بررسی انواع نویز و دلایل ایجاد نویز و لرزش تصویر دوربین مداربسته و نحوه برطرف کردن آن می پردازیم.

علت بوجود آمدن نویز و اعوجاج در تصویر

– استفاده از دوربین‌ های با کیفیت پایین
– نور نا کافی
– مسافت زیاد کابل کشی
– فیش BNC دوربین مداربسته
– استفاده از منبع تغذیه نامناسب
– استفاده از کابل ‌های با کیفیت نامطلوب
– حرارت و گرمای محیط
– استفاده از مبدل ‌های بی‌کیفیت
– عدم رعایت استانداردها توسط شرکت سازنده
– عدم رعایت نکات ایمنی هنگام نصب
– وجود رسانا در اطراف کابل
– اتصالات ضعیف

انواع نویز ها

در تقسیم بندی کلی انواع نویز تصویر دوربین مداربسته به دو دسته الکترونیکی و الکترومغناطیسی تقسیم میشوند اما در تقسیم بندی نحوه به وجو آمدن نویز تصویر سه مهم دسته خواهیم داشت :

۱- نویز پس زمینه ( Background noise )
۲- نویزهای نوسانی و متغیر ( Modulated noise )
۳- نویزهای مزاحم و مختل کننده ( Interference noise )

* عموما نویزها در سیستم های آنالوگ تاثیرگذار خواهند بود. دور دوربین های تحت شبکه مشکل نویز به دلیل نحوه ارسال و دریافت اطلاعات به وجود نمی آید. در واقع سیستم های تحت شبکه مقاومت بسیار بالاتری نسبت به نویزهای الکترومغناطیسی دارند و در صورت بروز مشکل هم به جای وجود نویز در تصویر شما با کاهش سرعت در ارسال اطلاعات یا قطع موقت شبکه رو به رو خواهید شد.

دسته اول یا همان نویزهای پس زمینه از بستر اصلی سیستم شروع می شوند به این شکل که بر اثر کیفیت کابلها و یا اختلالات داخلی دستگاه ها و یا نمایشگرها به وجود می آیند. که این دسته از نویزها معمولا در سیستم های مدار بسته به ندرت اتفاق می افتد.
در دسته ی نویزهای نوسانی و متغیر، از وجود سیگنال های رادیویی و موجود در فضا به وجود می آیند.
به عنوان مثال وجود امواج بیسیم های پلیس و یا اورژانس و هرنوع امواج بیسیم و به نویز به وجود آمده از وسایل برقی پر مصرف مثل بخاری های برقی المنتی یا دستگاه جوشکاری اشاره کرد. این نوع نویز از مهمترین و شایع ترین نویزها همین نوع می باشد که معمولا از عبور دادن کابل های تصویر دوربین در مجاورت کابلهای برق با ولتاژ بالا یا فشار قوی اتفاق می افتد.
نویزهای مزاحم و مختل کننده به پارازیت های موجود در فضای شهر گفته میشود که البته در مورد سیستم های مدار بسته تاثیرگذار نیست اما نویزهای مزاحم در سیستم های مدار بسته از وجود عیب و ایرادهای فنی در سوکت ها و اتصلات همچنین در عدم رعایت استانداردها در سربندی کابل ها و سوکت ها نمایان میشوند.

نحوه بر طرف کردن و حذف نویز در تصویر دوربین مداربسته

نویز در دوربین مداربسته یک امر جدا نشدنی در ارائه ی تصاویر است که با استفاده از رعایت اصول و استانداردها و همچنین تنظیمات مناسب آن را به حداقل رساند.یکی از متداول ترین سوالت مشتریان از ما این است که سیستم مداربسته من نویز داره چطور آن را برطرف کنم ؟ آیا نویز میتواند به دلیل مشکل دوربین ایجاد شود؟ 
در ادامه مطالب به تمامی این سولات پاسخ میدهیم…

۱- برطرف کردن نویز الکترونیکی دوربین مداربسته

نویز الکترونیکی یکی از انواع رایج نویز در دوربین های مداربسته است. این نویز خود را معمولا به صورت نقاط ریز رنگی در تصویر نشان می دهد. این نویز معمولا به دلیل تقویت بیش از حد سیگنال تصویر در نور کم به وجود می آید. می توان گفت دلیل اصلی به وجود آمدن نویز الکترونیکی و برفک تصویر دوربین های مداربسته کمی نور در تصویر یا حساسیت بسیار کم چیپ تصویر در دوربین است. برای رفع این مسئله باید نور محیط نصب دوربین را افزایش دهید. همچنین از دوربین هایی که حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر در آنها کمتر  از نور محیط باشد، استفاده کنید.

۲- برطرف کردن نویز الکترومغناطیسی دوربین مداربسته

نویز الکترومغناطیسی دیگر نوع رایج نویز در تصاویر دوربین مدار بسته است. این نویز خود را معمولا به صورت خطوط یا موج در تصویر دوربین نشان می دهد. گاهی این امواج در طول صفحه دوربین حرکت می کنند. این نوع نویز می تواند به علت تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر روی دوربین یا افت شدید سیگنال تصویر در طول انتقال به وجود آید.

با توجه به این که به دلایل مختلف نویز الکترومغناطیسی ایجاد می شود، در ادامه به معرفی و بررسی برخی از متداولترین آن ها می پردازیم :

⬇ قطعی در اتصال فیش های BNC

اتصال فیش های BNC را بررسی کنید. در صورتی که هادی کابل به خوبی به فیش BNC متصل نشده باشد، سیگنال با افتی شدید به نمایشگر خواهد رسید که به صورت نویز در تصویر مشخص می شود. برای رفع این مشکل فیش های BNC را بررسی کنید تا اتصال به درستی انجام شده باشد. پیشنهاد می شود تا جای ممکن از فیش های BNC لحیمی استفاده کنید.

⬇ طولانی شدن مسیرهای کابل کشی

طول کابل های تصویر دوربین مداربسته برای ارسال سیگنال ها محدودیت خاصی دارند. در کابل های RG59 با مغزی مس این محدودیت، حدود ۵۰۰ متر است. در صورتی که مسیر طولانی باشد از کابلی با بالاترین کیفیت شیلد و مغزی استفاده کنید. البته با طولانی شدن مسیر نیز می توانید از ویدئو بالون اکتیو برای تقویت سیگنال تصویر استفاده کنید.

کابل‌های کواکسیال با کیفیت پایین به این دلیل که نمی‌توانند اعوجاج الکترومغناطیسی را به درستی جدا کنند، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. همچنین لازم است که نوع کابل را با توجه به فواصل صحیح کابل ‌ها انتخاب کرد، توجه داشته باشید که تمام کابل‌ های کواکسیال دارای محدودیت ‌های فاصله هستند.
استفاده از کابل های آلومینیومی به جای مسی نیز از دیگر عوامل وجود نویز می باشد.هنگام استفاده از کابل های شبکه در پروژه های بستر شبکه نیز، از مرغوب بودن کابل اطمینان حاصل نمایید چرا که کابل های نا مناسب می توانند موجب نویز در دوربین مداربسته می شوند.

⬇ عبور کابل از نزدیکی منابع الکترومغناطیسی

در صورتی که کابل های تصویر از نزدیکی منابع الکترومغناطیسی مانند کابل های برق، ترانس های برق، موتورهای الکتریکی و … عبور کرده باشد نویز زیادی در تصویر ایجاد می شود. در طول کابل کشی باید توجه داشته باشید، کابل تا جای ممکن از چنین منابعی دور باشد. کابل های کواکسیال بیشتر در معرض این نویزها قرار می گیرند، در کابل کشی ها از لوله فلکسی برای عایق سازی مسیر کابل استفاده می شود. کابل های شبکه به ندرت تحت تاثیر نویز قرار خواهند گرفت. با این حال در صورت تحت شبکه بودن سیستم مداربسته، نوع SFTP در کابل شبکه بهترین انتخاب از نظر عایق بودن در برابر نویز است.

حتما برای انتقال کابل ها از سینی و داکت جداگانه استفاده شود تا با کابل های برق هم مسیر نباشند. به ویژه در مسیرهای طولانی تاثیر بسیار بیشتر خواهد شد. در صورتی که از لوله یا سینی فلزی برای انتقال کابل ها استفاده می شود باید ارت شود.

⬇ منبع تغذیه نامناسب

منبع تغذیه یا آداپتور هم می تواند از علت پرش تصویر و یا نویز در تصویر دوربین های مداربسته باشد. در صورتی که ریپل ولتاژ خروجی آداپتور زیادتر از استاندارد باشد این امواج در تصویر خروجی دوربین تاثیر خواهند گذاشت. در نوعی از منبع تغذیه پتانسیومتر (Potentiometer) وجود دارد. پتانسیومتر این امکان که به جای ارسال VDC12، ولتاژ ارسال شده به دوربین را تغییر دهد، را فراهم می کند. با این کار افت ولتاژ در کابل کشی به حداقل رسیده و نویز در دوربین مداربسته کاهش می یابد.

⬇ نشتی برق از هادی های اطراف

 گاهی ممکن است هدایت کننده فیش ها به هادی برق دار اطرف متصل شوند برای مثال هادی فیش های BNC به فلزات موجود در سقف کاذب در محل نصب دوربین وصل شوند. از آن جایی که این هادی ها دارای مقدار کمی جریان نشتی هستند این جریان در کابل ها جاری می شود و نویز ایجاد می کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می توانید فیش ها را با عایق بپوشانید و یا روش مناسب تر، زمین کردن تمامی تجهیزات مداربسته از جمله DVR و دوربین های سیستم است.

⬇ گرمای هوا

تغییرات دما و تابش های محیط موجب انحراف در مقدار سیگنال ارسالی می شود. گرمای هوا مقاوت الکتریکی هادی ها را افزایش می دهد و با گرم شدن بیشتر میزان افت سیگنال در طول مسیر بیشتر خواهد شد. بنابراین دور نگه داشتن کابل ها تا جای ممکن از تابش مستقیم خورشید و گرمای زیاد هوا یک راه حل مناسب محسوب می شود.

⬇ تاثیر استفاده از دوربین های بی کیفیت 

دوربین ‌هایی نیز وجود دارد که از کیفیت پایینی برخوردار بوده و تصاویر بی‌کیفیتی را ارائه می‌دهند. بنابراین خرید دوربین ‌هایی که حداقل الزامات و قابلیت های لازم برای پروژه شما را دارند، بسیار حائز اهمیت است. همچنین، ممکن است که عدم رعایت استانداردها توسط شرکت سازنده، موجب داغی و دمای بیش از حد دوربین شود و در نهایت، نویز در دوربین مداربسته را به همراه داشته باشد.

⬇ عدم رعایت استانداردهای لازم بر نویز

اگر ارت به درستی انجام نشود، ممکن است باعث ایجاد هاله‌ی سیاهی روی صفحه نمایش گردد، در صورت بروز این مورد، یک مشکل اعوجاج به نام لوپ زمین به وجود می‌آید.

تاثیر عدم رعایت استانداردهای لازم ( ارت ) بر نویز در دوربین مداربسته

این مسئله اساسا زمانی رخ می‌دهد که دوربین، DVR یا زمین کننده منبع قدرت در نقاط مختلفی با مقاومت ‌های متفاوت باشند که باعث ایجاد لوپ زمین می‌شود.
برای حل مشکل لوپ زمین به سادگی تجهیزات را به همان نقطه مشترک (ground bus) زمین کنید یا بگذارید یک طرف (دوربین) با زمین تماس نداشته باشد.
همچنین می توانید با  قرار دادن چوب، پلاستیک یا دیگر مواد عایق بر روی پشت براکت دوربین مانع از نصب دوربین بر روی فلز شود تا  نویز در دوربین مداربسته را به حداقل برسانید.

انواع تکنولوژی برای از بین بردن نویز در دوربین مداربسته :

-فیلترینگ فضایی Spatial Filtering : فیلترینگ فضایی معمولا برای تمیز کردن خروجی نور ها استفاده میشه بعضی وقتا توی تصاویر میبینی نور هماهنگی درستی نداره و با استفاده از این تکنولوژی میان نور تصویر رو هماهنگ میکنن.

-فیلترینگ زمان Temporal Filtering : فیلترهایی که در زمان انجام میشن Temporal filtering گفته میشود یعنی این فیلتر بر روی بازه ای از فریم های متوالی انجام میشود مثلا فرض کنید فیلتر نویز را بر روی هر فریمی اجرا می کنید حالا اگر این فیلتر به گونه ای باشه که پارامترهای هر فیلتر با توجه به اطلاعات جمعی فریم ها بدست آید در این مورد بهآ آن فیلتر Temporal filtering گفته میشود .

-فیلترینگ سازگاری حرکت Motion Adaptive Filtering : حرکت آنالیز را با مقایسه دو فریم متوالی انجام می‌دهد و منطقه متحرک و ساکن را شناسایی می‌کند. فیلتر سازگار حرکت بر اساس تفاوت بین تصاویر قبلی و بعدی در مورد متحرک یا ثابت بودن تصویر می‌باشد.

-فیلترینگ جبران حرکت Motion Compensation Filtering : فیلتر جبران حرکت، پیشرفت بیشتری از فیلتر سازگاری حرکت می‌باشداین فیلتر، فناوری‌های فیلتر فضایی و زمانی را ترکیب و برای پردازش محدوده حرکت فریم‌های متوالی، محاسبات تطبیقی ​​یا پیش بینانه را اعمال می‌کند تا بدون تأثیر بر جزئیات تصویر، اثر کاهش اعوجاج را به صورت ایده‌آلی ایجاد نماید.

در قاعده ی کلی به جهت رفع نویز در دوربین مداربسته می توانید تمامی راهکار های بالا را مورد بررسی قرار دهید به این صورت که در ابتدا فیش های BNC را چک کنید و از سلامت کارکرد آن ها اطمینان حاصل نمایید بعد از آن به سراغ منابع تغذیه بروید .
کابل ها را چک کنید هیچ پارگی در آن ها وجود نداشته باشد , هر چه مسافت کابل کشی بیش تر باشد امکان وجود چنین مشکلاتی افزایش می یابد پس دوربین مداربسته را در محلی مناسب نصب کنید که نیاز به کابل کشی در مسافت های دور و طولانی وجود نداشته باشد.
دوربین مداربسته ای را تهیه کنید که مناسب محیط باشد , منظور از تناسب محیط با دوربین مداربسته شرایط آب و هوایی , نور محیط و عوامل این چنینی است چرا که کاهش و کمبود نور در فضا می تواند یکی از دلایل اصلی نویز در دوربین مداربسته باشد . برای افزایش کیفیت تصاویر و کاهش نویز می توانید لنز دوربین مداربسته خود را هم تعویض کنید لازم است از لنز های باکیفیت در این باره استفاده شود .به خاطر داشته باشید که تحت شرایط خاصی مانند شرایط نور کم، وجود نویز طبیعی است که در این شرایط می بایست دوربینی را تهیه کنید که با استفاده از حداقل نور بتوانند که تصاویر مناسبی را ارائه دهند یا شرایط نوری مناسبی را فراهم سازید.

دسته‌بندی آموزش دوربین مداربسته
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت